czwartek, 7 czerwca 2012

Gorzka czekolada


Jak wspominałam w pracy często sięgam po gorzką czekoladę. Kiedyś lubiłam tę z Wedla


 
Jednak po spróbowaniu gorzkiej czekolady z Lidla wszystkie inne zeszły na dalszy plan


 
Wybór jest bardzo duży. Bardzo lubię tę z pomarańczową skórką, z kawałkami prażonych ziaren kakaowca oraz Ecuador (70% kakao). 

Wbrew obiegowej opinii czekolada nie jest samym złem :) Oczywiście mówię o tej gorzkiej, a nie o produktach czekoladopodobnych, zawierających dużo cukru oraz sztucznych aromatów. Ja stopniowe przyzwyczajałam się do smaku gorzkiej czekolady. Zaczynałam od deserowej, aby następnie przejść do tej z 80% zawartością kakao. 

Czasami mam chwilę słabości i sięgam po czekoladę, którą pamiętam z dzieciństwa: Alpen Gold z okienkiem. Niestety po przerzucaniu się na gorzką stronę mocy, czekolada mleczna nie smakowała mi tak jak kiedyś. Ostatnio natrafiłam na właśnie tę czekoladę, tylko, że w wersji gorzkiej. Brawa dla producenta- czekolada jest świetna :)


Czekolada dobrej jakości jest błyszcząca, ma jedwabistą powierzchnię, a przy jej łamaniu słychać charakterystyczny trzask.Jeśli tabliczka kruszy się albo wygina, prawdopodobnie zawiera za mało masła kakaowego lub po prostu jest nieświeża. 


Umiar w jedzeniu jest ważny i dotyczy wszystkich produktów spożywczych. Ja ograniczam się do kilku kostek czekolady dziennie. Większa ilość niweczy dobroczynne działanie kakao i może obciążyć organizm.

Działanie:

  • Pomaga w myśleniu. Zawiera wiele związków pobudzających mózg do pracy, np. pirazynę. Dlatego kilka kostek gorzkiej czekolady może rozjaśnić nam umysł, poprawić koncentrację, pamięć, czas reakcji i ułatwić rozwiązywanie problemów
  • Dodaje energii - ma najwięcej spośród czekolad węglowodanów, magnezu, potasu, żelaza, ale nie zawiera (albo niewiele) cukru! Specjaliści uważają ją za najlepiej przyswajalne, skoncentrowane źródło energii
  • Zapobiega miażdżycy i zakrzepom. Okazało się, że ziarna kakaowe są dosłownie "zapchane" flawonoidami. Te naturalne substancje hamują procesy utleniania "złego" cholesterolu, chroniąc nas przed miażdżycą i nowotworami. Pomagają zwalczyć infekcje, regulują właściwe napięcie mięśni i naczyń krwionośnych oraz "pilnują", żeby płytki krwi nie zlepiały się, zapobiegając tworzeniu się zakrzepów i udarowi mózgu
  • Wzmacnia serce. Zawarte w ziarnie kakaowym polifenole obniżają ciśnienie krwi i zapobiegają zawałowi serca
  • Filtruje nerki. Dzięki dużej zawartości alkaloidu teobrominy pobudza pracę nerek i jako łagodny środek moczopędny znakomicie je oczyszcza
  • Łagodzi kaszel
  • Masło kakaowe ma znakomite oddziaływanie na cerę, dlatego na jego bazie powstaje coraz więcej produktów kosmetycznych. 
  • Gorzka czekolada łagodzi niepokój, powoduje uczucie zadowolenia, gdyż zwiększa wydzielanie endorfin, zwanych popularnie hormonem szczęścia oraz serotoniny.
  • Odchudza - Duńscy uczeni sugerują, że  gorzka czekolada nie tylko zmniejsza apetyt na tłuste, słodkie i słone jedzenie, ale przede wszystkim powoduje długotrwałe uczucie sytości.  
  • Reguluje poziom antyoksydantów - Zdaniem autorów publikacji w New Scientist takie działanie ma tylko czekolada gorzka, nie zawierająca mleka i nim nie popijana.



2 komentarze:

  1. fajnie ;d
    zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej podoba mi się informacja, że gorzka czekolada pomaga w odchudzaniu. A więc 2-3 kostki raz na jakiś czas nie są wcale złe. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń